Verhalend Ontwerpen voor Dikketruiendag

In opdracht van MOS ontwikkelde de Pedagogische begeleidingsdienst van de stad Gent twee verhalend ontwerpen voor de basisschool en eerste graad secundair onderwijs.

Wat is Storyline Approach of Verhalend Ontwerpen?

  • Een techniek om projecten op te bouwen met de betrokkenheid van alle leerlingen.
  • Het is net zo spannend is als een goed boek.
  • Het volgt een verhaallijn (een Storyline) dat de leerkracht op voorhand vastlegt in een scenario.
  • De verhaallijn bevat verschillende episodes.
  • Een incident op tijd en stond houdt de verhaallijn fris en de leerlingen enthousiast.
  • De leraar maakt gebruikt van sleutelvragen. Het zijn vragen waar de groepop dat moment geen antwoord op weet. Dus vragen die leerlingen uitdagenzelf antwoorden te bedenken.
  • De leerlingen vullen de verhaallijn in tijdens leeractiviteiten.
  • De verhaallijn wordt visueel in een wandfries die steeds aangroeit.
     

Waarom Storyline Approach of Verhalend Ontwerpen?

  • Omdat je een goed verhaal nooit meer vergeet.
  • Het zet aan tot actief en coöperatief leren.
  • Het leidt tot betrokkenheid en hoge motivatie.
  • Het maakt differentiatie mogelijk.
  • Geeft je de mogelijkheid om ook te leren over onderwerpen die delicaat of ingewikkeld zijn en daarom niet in handboeken staan.
  • Laat talenten oefenen in een bijna-echte wereld.
  • Geeft de mogelijkheid om de laatste nieuwe ICT-toepassingen op een relevante en natuurlijke manier te gebruiken.
  • Maakt het mogelijk om verschillende intelligenties aan te spreken.
  • Biedt mogelijkheden tot systeemdenken.
TRUI
voor kleuters
en leerlingen eerste graad

MISTER C
voor leerlingen 2de en 3de graad lager
en 1ste graad secundair onderwijs

Trui Mister C